Angst hos børn kan behandles effektivt og billigt

Ny rapport fra sundhedsstyrelsen udpeger angst som et af Danmarks største og dyreste sundhedsproblemer. Men angst kan behandles med enkle midler allerede i barndommen.

Angst hos børn kan behandles effektivt og billigt. Foto: Colourbox

Knap 2000 danskere får årligt tilkendt førtidspension på grund af angst. Samtidig er angst den sygdom, der koster Danmark mest i produktionstab. Det viser Sundhedsstyrelsens rapport ”Sygdomsbyrden i Danmark” fra september 2015.

Sådan behøver det ikke være, mener professor Mikael Thastum, der er leder af Angstklinikken ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.

”Vi ved jo, at angst starter tidligt. Derfor gælder det om at gribe tidligt ind. Hvis vi kan behandle børn med angst, kan vi måske forhindre, at de bliver invalidepensionister eller får en masse sygefravær senere i livet,” siger han.

Enkel metode hjælper mange

Mikael Thastums forskning viser, at behandlingsprogrammet ”Cool Kids” kan hjælpe rigtig mange børn af med deres angst. Programmet blev først testet på universitetets egen klinik. Bagefter blev i alt 87 børn behandlet efter metoden på børnepsykiatriske afdelinger på tre forskellige hospitaler samt i fire Pædagogisk Psykologisk Rådgivninger i kommunalt regi.

Lige efter behandlingen var 46 procent af de 87 børn blevet fri for deres primære angstlidelse, og ved opfølgning tre måneder senere var tallet oppe på 60 procent. Det er næsten lige så godt som på universitets egen klinik, og det viser, at behandlingen også fungerer ”i det virkelige liv.” Det kræver kun små midler: Behandlerne modtog et to-dages kursus i programmet, inden de startede, og undervejs i forløbet fik de tre gange to timers supervision i grupper.

Populær behandling

Behandlingen var ikke kun effektiv, den var også populær blandt børnene. Ikke mindst fordi den foregik i grupper med 4-7 børn med forskellige angstlidelser.

”Mange af dem går meget alene med deres angst. Derfor var det en stor lettelse for dem at møde andre børn, der havde det på samme måde,”  fortæller Mikael Thastum.

Grupperne mødtes ti gange to timer, fordelt over cirka 12 uger. I forløbet lærte børnene forskellige metoder til at håndtere deres angst. Mellem møderne trænede de derhjemme, så de gradvist udsatte sig selv for de situationer, de frygtede. Forældrene fik også undervisning i, hvordan de kunne støtte deres børn på den bedste måde.

Metoden spreder sig

Også blandt behandlerne var metoden populær. De kommuner, der var med i forsøget, tilbyder fortsat behandlingen, og den har spredt sig til mange andre. Og Mikael Thastum er glad for at bidrage til den udvikling.

”Desværre er det ikke et offentligt tilbud, som børn har ret til. Men mange behandlere er interesserede i metoden, og vores undersøgelse har været med til at sætte skub i det. Nu har vi dokumenteret, at det virker, ” siger Mikael Thastum.

Derfor er han også rigtig glad for, at Angstklinikken, med midler fra Trygfonden, har fået mulighed for at tilbyde en gratis uddannelse i metoden til et antal behandlere i 2016. Uddannelsen henvender sig til kommunalt og regionalt ansatte behandlere, der vil indføre Cool Kids.

Angstklinikken

Mikael Thastum: mikael@psy.au.dk