Ny ph.d. studerende: Müge Özbek Akçay

Fra Tyrkiet til Danmark, og et projekt om, hvordan mennesker genkalder deres fortid og forestiller sig deres fremtid.

Müge Özbek Akçay
  • Hvad skal du fokusere på i dit ph.d.-forløb, både inden for forskning og undervisning?

Jeg er primært interesseret i vores evne til mentalt at rejse i tiden og altså skabe mentale billeder af personlige begivenheder i et subjektivt tidsperspektiv. Jeg vil undersøge, hvordan mennesker husker deres fortid og forestiller sig deres fremtid, og jeg lægger særligt vægt på forskellene og lighederne mellem disse to processer.

Mere specifikt vil jeg undersøge, hvorledes unge og gamle mennesker adskiller sig fra hinanden i forhold til den fænomenologiske oplevelse, det er at genkalde eller forestille sig livets store begivenheder. Jeg er meget spændt på at skulle teste de ældre over 60 år, fordi det bliver spændende at se, i hvilken grad folks opfattelser af begivenheder ændrer sig, når de bliver gamle. Jeg tror, alder kan have indflydelse på, hvilke detaljer mennesker fokuserer på, når de fortæller/skriver om deres oplevelser, og hvordan de vurderer begivenheder, der kunne have fundet sted i deres fortid og kan finde sted i fremtiden. Disse forskelle (eller ligheder) mellem unge og gamle mennesker kan give os vigtig indsigt i udviklingen i menneskers selvbiografiske hukommelse, kognition og følelser.

Jeg vil gerne afholde et seminar for studerende om emnet, hvor vi gennemgår de nyeste teoretiske og empiriske udgivelser. Men næste semester skal jeg undervise i statistik som ph.d.-instruktor.

• Hvad har du lavet tidligere?

Jeg har en bachelor- og kandidatgrad fra psykologisk institut ved Bogazici University i Tyrkiet. Som bachelorstuderende var jeg meget interesseret i visuel arbejdshukommelse og perception, men jeg endte med helt at skifte fokus til forskning inden for selvbiografisk hukommelse.Jeg var en del af professor Ali Tekcans laboratorium ved Bogazici University, hvor vi forskede i selvdefinerende erindringer og blitzhukommelse. Faktisk handlede mit kandidatspeciale om tilknytning og selvdefinerende erindringer. Jeg undersøgte, hvordan angst og undvigelse kan påvirke selvdefinerende erindringer på tværs af relationelle sammenhænge.

• Hvorfor har du valgt et ph.d.-forløb og hvorfor valgte du Psykologisk Institut her i Aarhus?

Jeg har altid gerne villet lave en ph.d., for jeg kan ikke forestille mig et liv uden for den akademiske verden. Indtil nu har min uddannelse gået slag i slag, så det var ret naturligt, at jeg skulle fortsætte videre på ph.d.-uddannelsen, da jeg havde færdiggjort min kandidat. Jeg er rigtig glad for livet som ph.d.-studerende her i Aarhus, for det betyder rigtig meget at have flinke og støttende kollegaer omkring sig. Det er også vigtigt, at man som forsker kan lade sig motivere og inspirere af de andre forskere på stedet. CON AMORE er det bedste sted at være, når man studerer selvbiografisk hukommelse.

• Kan du fortælle lidt om dig selv?

Det er et svært spørgsmål... Jeg er 26 år gammel, fra Tyrkiet, og lige nu prøver jeg på at vænne mig til den danske kultur og livsstil. Jeg arbejder desuden rigtig hårdt på at få lært det danske sprog.  Jeg er en filmnørd, og jeg elsker at læse krimier (der er noget i luften i Danmark, der bare får én til at elske krimiromaner). Og så er jeg gift med den mest forstående mand, man kan forestille sig, og sammen har vi en fantastisk lille dreng på 2½ år.

Oops, an error occurred! Code: 202403290728442ffa52de