Ny Ph.D.-student: Eva Rames Nissen

Leder af frivilligt arbejde i Bhutan, naturelsker og dedikeret til arbejdet med mindfulness - ny Ph.D.-studerende med mange interesser.

Eva Rames Nissen

Hvad er emnet for din Ph.d.-afhandling?

Internetleveret Mindfulness Baseret Kognitiv Terapi (MBKT) for symptomer på stress, angst og depression blandt kvinder behandlet for brystkræft og mænd behandlet for prostatakræft.

Projektet har sit udspring i Enhed for Psykoonkologi og Sundhedspsykologi (EPoS), som er et samarbejde mellem psykologisk institut og onkologisk afdeling på Aarhus Universitetshospital. Jeg skal udvikle en internetleveret udgave af behandlingsforløbet MBKT, som vi på afdelingen tidligere har kørt et projekt med i gruppebehandling. MBKT har vist sig at have effekt på blandt andet stress, angst og depression hos bl.a. tidligere kræftpatienter. Fordi der er begrænset adgang til behandlingen i Danmark og fordi det ofte er svært at sammensætte grupper til behandling pga. geografiske og tidsmæssige udfordringer ønsker vi at udvikle en internetleveret udgave af forløbet. I projektet samarbejder jeg med Internetpsykiatrien på Karolinska Instituttet i Stockholm, hvor jeg også skal have et ophold her i starten af mit ph.d.-forløb. Derudover samarbejder jeg med Forskningsprojektet Patientinvolvering her i programudviklingsfasen for at have et mere brugerinddragende perspektiv. Jeg har en følgegruppe bestående af tidligere kræftpatienter, som hjælper med at tilpasse programmet til målgruppen. Derudover er jeg pt. i gang med at interviewe nogle tidligere kræftpatienter for at få baggrundsviden til udformningen af programmet. Det primære studie i mit projekt er et tre-armet RCT med en gruppe, der modtager MBKT i gruppe, en gruppe, der modtager internetleveret MBKT og en ventelistekontrol.

Hvad har du lavet tidligere?

Jeg blev færdig som psykolog her i Aarhus for et år siden og har efterfølgende arbejdet på at forberede projektet og at søge funding, som jo så heldigvis lykkedes til sidst. I studietiden var jeg på udveksling på Karolinska Instituttet i Stockholm, hvor jeg bl.a. arbejdede havde klienter i deres internetpsykiatri. Jeg var også forskningsassistent på et projekt på EPoS som handlede om en internetleveret intervention for kognitive bivirkninger efter kemoterapi hos kvinder behandlet for brystkræft.

Jeg har beskæftiget mig med mindfulness både i mit professionelle liv, bl.a. skrev jeg et empirisk speciale om mindfulness ift. unge mennesker, og personligt.

Hvorfor har du valgt et ph.d.-forløb på Psykologisk institut?

Jeg har valgt at lave ph.d. i Aarhus fordi det var naturligt at fortsætte her. Efter specialet ”flyttede jeg ind” på kontoret overfor min vejleder, så det virkede som en naturlig fortsættelse.

Vil du fortælle lidt om dig selv?

Jeg er 28 år, fra Aarhus og bor sammen med min kæreste i Skejby. I min fritid er jeg engageret i en del frivilligt arbejde, bl.a. er jeg formand for en arbejdsgruppe, der varetager et organisationsudviklingsprojekt i Undervisningsministeriet i Bhutan, der handler om udvikling af frivilligt spejderarbejde som et civilsamfundsopbyggende projekt. Jeg er glad for at færdes i naturen, tager tit på tur med telt på ryggen, helst steder hvor der er bjerge.

Oops, an error occurred! Code: 20240328131212c33350b1