Ny ph.d.-studerende: Mie Birk Jensen

Køn, seksualitet og kultur er nøgleord, der beskriver de interesser, Mie Birk Jensen beskæftiger sig med.

Mie Birk Jensen

Hvad er emnet for din ph.d.-afhandling?

Mit projekt er en del af en større kvalitativ undersøgelse af unge menneskers oplevelse af at drikke alkohol og af beruselse med et særligt fokus på køn, der foretages i både San Francisco og i Danmark. Der findes en hel del nyere forskning i, hvor meget unge drikker, men der mangler stadig mere fokus på, hvorfor unge drikker, som de gør, og på hvilke måder de tilskriver det mening. På nuværende tidspunkt ser det ud til, at projektet kommer til at handle om den kropsliggørelse og de kønnede performances, der synes at være en del af praksis såvel som attituder forbundet med indtagelsen af alkohol.

Hvad har du lavet tidligere?

Jeg er Cand.mag. fra RUC, hvor jeg har studeret Kultur- og Sprogmødestudier samt Pædagogik og Uddannelsesstudier. Halvdelen af min kandidatuddannelse gennemførte jeg dog ved University of North Carolina, hvor jeg dykkede ned i nyere kønsforskning og fredsstudier. Jeg afsluttede min uddannelse med et speciale, der byggede på et selvstændigt etnografisk feltstudie af den kontroversielle aktivistgruppe FEMEN, baseret på aktiviteter i deres franske hovedkvarter i Paris, hvor jeg opholdt mig i nogle måneder. Siden jeg afleverede i 2014 har jeg været rundt omkring og fortælle om min research, men jeg har også nået at beskæftige mig med et hav af andre ting, blandt andet kulturudvekslingsarbejde, ungerådgivning, international skattepolitik, demokratiske processer, undervisning, vejledning og alt mulig andet. Jeg har mange interesser, men som regel har de alligevel køn, seksualitet og kultur som nøgleord.

Hvorfor har du valgt et ph.d.-forløb på Psykologisk institut?

PhD studiet er en enestående mulighed for at arbejde med køn og unge i en dansk kontekst, men stadig med internationale perspektiver. Jeg valgte Center for Rusmiddelforskning først og fremmest på grund af projektets fokus på køn og beruselse, fordi det er vanvittigt spændende, men det er også en god mulighed for at blive en del af en fagligt bredt og stærkt funderet institut.

Vil du fortælle lidt om dig selv?

Jeg har lavet en del frivilligt arbejde, blandt andet har jeg arbejdet med vold mod kvinder, kultur udvekslinger for unge og forskellige former for uformel læring med fokus på social (u)retfærdighed. Jeg deltager også ofte selv i diverse trainings og workshops, senest har jeg deltaget i et demokratiforum i Egypten.

Jeg er 26 år og netop flyttet til Århus fra Roskilde, hvor jeg kun nåede at bo et halvt år efter seks år i København. Jeg glæder mig til at lære Århus at kende.

Oops, an error occurred! Code: 202404200149261ec93a21