Det danske videnskabelige tidsskrift Psyke & Logos har stor succes!

107.685 visninger og downloads i 2014. Det er en støt stigning fra 2013, hvor der i det første halve år af 2013 var 23.000 downloads af tidsskriftet.

Det danske tidsskrift Psyke & Logos er et godt eksempel på, at man sagtens kan overleve som tidsskrift på dansk, hvis blot man har kvalitet og er tilgængelig. At gå online viser sig at være måden både at overleve på og udvide læserskaren.

”Jeg havde ikke regnet med, at vi ville komme så meget længere op siden sidste år – det er ganske imponerende”, fortæller professor Jan Tønnesvang, der er en af hovedredaktørerne af tidsskriftet og fortsætter:

”Vi anser det i høj grad for vigtigt at fastholde et videnskabeligt tidsskrift om psykologi på dansk, der lever op til kriterierne for anonymt peer-review og således er meriterende for dem, der publicerer i det. De mange downloads understreger vigtigheden af tidsskriftet og fortæller os, at man bliver læst, hvis man skriver i det. Der er tale om en form for impact, som det er vigtigt ikke at være blind for, når vi skal gøre værdierne af vores videnskabelige arbejde op”.

Fordele og ulemper
Online adgang giver mulighed for at søge direkte i tidsskrifterne, print-on-demand, supplere med videoklip, lyd eller links og åbne for debat om indholdet.

Ulemperne ved at gå online er ikke mange. En vigtig pointe er, at man skal have styr på ophavsretten til artiklerne, og så kan man risikere at miste en gammel læserskare, hvis de ikke har en computer.

Resultatet af et bredt samarbejde
Tidsskriftet Psyke & Logos blev etableret i 1980 i et samarbejde mellem de psykologiske institutter på Aarhus Universitet og Københavns Universitet. I dag er de psykologiske institutter på Aalborg Universitet og på DPU med i samarbejdet. Tidsskriftet udkommer to gange årligt på nettet og foreløbigt også i printversion.

Fra Psykologisk Institut i Aarhus er lektor Klaus Bærentsen også med i redaktionen. Tidsskriftet har open access efter en karenstid på et halvt år og kan tilgås på: ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/psyke/index

JanTønnesvang

Professor Jan Tønnesvang