Institutleder Henrik Høgh-Olesen fratræder

Institutleder på psykologisk institut Henrik Høgh-Olesen fratræder med udgangen af maj måned, når hans ansættelseskontrakt udløber. Han ønsker at stoppe af to årsager: Han vil gerne tilbage til forskningen og er frustreret over, at den administrative model ikke virker.

Henrik Høgh-Olesen

Henrik Høgh-Olesen har været institutleder i 5 år. Den vigtigste årsag til, at han vælger at stoppe nu, er, at han ikke synes, den administrative model fungerer. Modellen opererer med to sideordnede hierarkier, hvilket han oplever som både dyrt, ineffektivt og tidsrøvende:

”Som institutleder har jeg ikke længere beføjelser over det administrative system, som skulle være der for at hjælpe os. Det er søde og dygtige mennesker, det er ikke det, som er problemet, men de er underlagt et andet regi end institutterne, og vi har ikke ledelsesbeføjelser i forhold til dem.  Derudover kan jeg se, hvordan udgifterne til administrationen er steget markant, uden at jeg føler, jeg får noget ekstra for de penge. De ting gør, at jeg ikke har lyst til det mere. De første tre år var jeg glad for at være institutleder, men den nye organisering har gjort det for besværligt”, siger Henrik Høgh-Olesen.

”Personligt fungerer jeg heller ikke i et topstyret system – og jeg synes ikke topstyring i vidensorganisationer er hensigtsmæssigt.  Jeg er glad for økonomimodellen, hvor man kan få overblik over indtægter og udgifter, men jeg vil gerne have mere indflydelse på de udgifter instituttet får pålagt, hvilket ikke er tilfældet, som det er nu”.

Han glæder sig til at komme tilbage til forskningen igen, hvor han blandt andet skal i gang med studier af, hvad det særligt menneskelige er og sammenlignende studier af aber og mennesker.

Derudover har han en aftale med et forlag om, at skrive nogle nye bøger. Blandt andet en bog om det kunstneriske livsudtryk: Hvorfor skaber mennesket, som den eneste art, kunst? Hvorfor har vi behov for at udtrykke os kunstnerisk? Og en bog om ondskab og tyranni, og hvad der foranlediger det – hvad er det onde, og kan vi overhovedet videnskabeligt operere med en sådan kategori?

Henrik ønsker den nye ledelse på Psykologisk institut og AU alt mulig held og lykke fremover.

Professor Henrik Høgh-Olesen
Psykologisk Institut