Ny Ph.d.-studerende: Anne Thingbak

Fra AU og til København og tilbage igen - Anne Thingbak skal forske i, hvordan faktorer fra den metakognitive teori er forbundet med udvikling af symptomer på angst og depression hos 10-17årige.

Anne Thingbak. Foto: Privat

Hvad er emnet for din ph.d.-afhandling?
Mit Ph.d.-projekt har fokus på at undersøge den metakognitive teori om psykisk lidelse hos børn og unge.

For det første undersøger jeg, hvordan faktorer fra den metakognitive teori er forbundet med udvikling af symptomer på angst og depression hos 10-17årige. For det andet undersøger jeg effekten af metakognitiv terapi til behandling af børn og unge med angstlidelser og depression, og hvordan faktorer fra den metakognitive teori er forbundet med behandlingsudbytte.

Hvad har du lavet tidligere?
Jeg har arbejdet halvandet år som selvstændig i et psykologhus i København, hvor jeg har haft børn og voksne i metakognitive terapiforløb både individuelt og i grupper. Jeg har især erfaring med behandling af stress, angst, OCD og depression. Sideløbende har jeg taget en toårig efteruddannelse i metakognitiv terapi i Manchester hos grundlæggeren af metoden, Adrian Wells. Faktisk er det i den forbindelse lykkes mig at få Adrian Wells med om bord som ekstern vejleder på mit Ph.d.-projekt.

Hvorfor har du valgt et ph.d.-forløb på Psykologisk institut?
Siden jeg dimitterede fra AU i 2019, har jeg haft et ønske om at bidrage til forskning inden for metakognitiv behandling af børn og unge, da den metakognitive forskning hidtil primært har haft fokus på voksne – og dette med særdeles gode resultater. Derfor var det med stor glæde, at jeg i efteråret blev tildelt et Ph.d.-stipendiat fra Aarhus BSS, som giver mig muligheden for netop dette.

Den primære årsag til, at jeg har ønsket at blive indskrevet som Ph.d.-studerende på Psykologisk Institut, har været med henblik på at fortsætte mit samarbejde med Mia Skytte O’Toole. Mia vejledte mig under mit empiriske speciale i foråret 2019, et pilotprojekt om metakognitiv behandling til børn og unge, og hun har lige siden været en fantastisk sparringspartner og støtte i den nye forskningsjungle.

Vil du fortælle lidt om dig selv?
Jeg kommer fra Aalborg, læste både min bachelor og kandidat på Aarhus Universitet (med en smuttur til University of New South Wales i Sydney), og flyttede allerede i løbet af 2018 til København for at komme tættere på mine søskende og kæreste. Selvom jeg stadig er bosiddende i København og kommer til at pendle til Aarhus, er min ansættelse på AU fuldstændig som ”at komme hjem igen”. Jeg glæder mig derfor til at hilse på velkendte såvel som nye ansigter, når universitetet åbner op igen.

Oops, an error occurred! Code: 20240328214315ca2c82d9