Ny ph.d.-studerende: Hilde Randa

Fra Norge over Afrika og til Aarhus og studier i livskvalitet hos psoriasispatienter.

Hilde Randa

Hvad er emnet for din ph.d.-afhandling?

Jeg skal undersøge livskvalitet hos børn og unge med psoriasis. På baggrund af kvalitativ forskning skal jeg udvikle og validere et spørgeskema, som kan måle livskvalitet hos netop børn og unge med psoriasis – da næsten al forskning inden denne hudsygdom i dag omhandler voksenområdet. De studier der findes per i dag peger i retning af, at livskvaliteten hos patienter med psoriasis er nedsat i samme grad som eksempelvis hos personer med kræft, diabetes og gigtlidelser.

Hvad har du lavet tidligere?

Jeg blev færdig som psykolog her i efteråret 2014. Gennem studiet har jeg bevæget mig meget indenfor det neuropsykologiske område, og jeg synes samspillet mellem hjerne og evnen til at fungere i hverdagen er meget interessant. Jeg har skrevet både bachelor- og speciale indenfor sådanne problematikker. På mit 5. semester var jeg på udveksling i Berlin, hvor jeg fik prøve en ganske anderledes måde at være psykologi-studerende på.

Hvorfor har du valgt et ph.d.-forløb på Psykologisk institut

Jeg skrev mit speciale i tilknytning til EPoS, hvor jeg lavede en empirisk effektstudie af et ”Lær at tackle kroniske smerter”-kursus overfor personer med fibromyalgi. I denne forbindelse var jeg så heldig at blive tilbudt en erhvervs ph.d-stilling via Bobby Zachariae. Ph.d-stillingen skulle oprettes som del af et større projekt om psoriasis hos børn som foregår på Gentofte Hospital.  Selv om jeg tidligere ikke havde gået med tanker om ph.d, syntes jeg projektet simpelthen lød så spændende og meningsfuldt at jeg besluttede mig for at takke ja til tilbuddet kort tid efter. Gennem specialeprocessen havde jeg også fundet ud af, at jeg godt kunne lide at arbejde indenfor den empiriske tilgang. Nu fik jeg mulighed til at prøve dette af i det ”rigtige liv” – og det var et tilbud alt for godt til at sige nej til.  Jeg håber at jeg gennem ph.d-studiet vil erhverve mig kompetence sådan at jeg en gang kan få drømmejobbet som klinisk sundhedspsykolog med forskningsopgaver.

Vil du fortælle lidt om dig selv?

Jeg er 25 år gammel og kommer fra en lille ø blandt fjorde og fjeld i Norge. Efter et år på Afrika- og friluftsliv-linje på højskole, flyttede jeg til Århus for at starte på psykologistudiet.  Her har jeg nu boet i snart seks år. Min fritid bruger jeg til alt fra håndarbejde, rejse, sport, friluftsliv og familie.

Oops, an error occurred! Code: 20240328182221f350f6ec