Ny ph.d.-studerende: Katrine B Komischke-Konnerup

Katrine kommer fra Sønderjylland og arbejder med, hvordan vi bedst hjælper ældre efterladte med komplicerede sorgreaktioner.

• Hvad er emnet for din ph.d.-afhandling?
    I mit projekt undersøger jeg kognitiv adfærdsterapi for komplicerede sorgreaktioner hos ældre efterladte, som er en transdiagnostisk behandling, der er rettet mod at reducere symptomer på forlænget sorglidelse, angst, depression og PTSD. Her ønsker jeg at blive klogere på, hvordan vi bedst hjælper ældre efterladte med komplicerede sorgreaktioner. Med dette formål i tankerne, vil jeg for det første undersøge om individuelt leveret kognitiv adfærdsterapi er ligeså effektivt og omkostningseffektiv som gruppebaseret kognitiv adfærdsterapi. For det andet vil jeg undersøge teorien bag kognitiv adfærdsterapi, hvor det antages, at kognitiv adfærdsterapi virker ved at skabe forandring i tre vedligeholdende mekanismer. Til sidst vil jeg undersøge, om der er bestemte grupper af efterladte, hvor kognitiv adfærdsterapi er særlig effektiv. Alt dette håber jeg tilsammen vil kunne guide fremtidig behandling af ældre efterladte med komplicerede sorgreaktioner.
  • Hvad har du lavet tidligere?
    Jeg har i gennem flere år været tilknyttet Enhed for Sorgforskning. Først som studentermedhjælper og forskningspraktikant, og senere som psykolog. I det sidste års tid har jeg arbejdet på et forskningsprojekt, hvor vi har udviklet spørgeskema og et struktureret klinisk interview, der skal kunne hjælpe klinikere med at identificere efterladte med forlænget sorglidelse. Gennem mit arbejde på enheden har jeg mødt mange forskellige efterladte, og jeg er her blevet optaget af de mange forskellige måder, sorg kan komme til udtryk på efter tabet af en elsket person.
  • Hvorfor har du valgt et ph.d.-forløb på Psykologisk Institut
    Jeg er uddannet psykolog fra Aarhus Universitet, og gennem min studietid og mit arbejde som psykolog har jeg været optaget af at forstå sorg som psykologisk fænomen. Her har jeg været særligt interesseret i dels at forstå de forskellige måder sorg kan blive kompliceret på, men også de ligheder der er på tværs af dem, og dels at blive klogere på, hvordan vi bedst hjælper de efterladte, som har behov for hjælp. Da Enhed for Sorgforskning tilbyder et rigtig godt miljø til at dykke dybere ned i disse emner, har det været en stor medvirkende faktor til, at jeg har søgt et ph.d.-stipendium på Psykologisk Institut.
  • Vil du fortælle lidt om dig selv?
    Jeg kommer oprindeligt fra Sønderjylland, men har taget både min bachelor og kandidat på Aarhus Universitet. For nyligt er jeg og min kæreste flyttet i en ny lejlighed med en dejlig stor altan, hvor jeg holder af at sidde, når vejret er godt og passe blomster og krydderurter.
    Ved siden af arbejdet holder jeg af at dyrke forskellige former for sport og få sved på panden. Det gælder bl.a. løb, spinning og cross fit. Samtidig har jeg dog en meget stor sød tand og siger næsten aldrig nej til kage eller chokolade.

Oops, an error occurred! Code: 20240329144908d97b21ea