Ny ph.d.-studerende: Lise Isabella Meistrup

Hvilke psykologiske processer går forud for, at folk handler til fordel for klimaet? Det er overordnet set det emne, Lise vil beskæftige sig med i sit ph.d.-projekt. Læs mere om Lise, og hvem hun er som person.

Lise Isabella Meistrup. Foto: Privat

Hvad er emnet for din ph.d.-afhandling?
I mit projekt skal jeg undersøge de psykologiske processer, der går forud for klimahandling – altså hvad der får folk til at ændre adfærd til fordel for mere miljøvenlige vaner. Jeg retter et særligt fokus mod de sociale og kontekstuelle faktorer, der henholdsvis bidrager til- eller hæmmer denne proces, da det er en central tese i min forskning, at sådanne adfærdsændringer ikke bare er svære for os, fordi vi holder meget af bacon, men fordi ændringerne udfordrer vores idé om det gode liv.

Hvad har du lavet tidligere?
Jeg har tidligere været tilknyttet forskningsverdenen via studiejobs og praktik på instituttet, hvilket blandt andet er resulteret i to videnskabelige udgivelser om henholdsvis pædagogisk ekspertiseforståelse og klimakrisen som et særegent komplekst problem, et såkaldt wicked problem. Ved siden af førnævnte, har jeg arbejdet som PPR-psykolog i almen- og specialregi.

Hvorfor har du valgt et ph.d.-forløb på Psykologisk institut?
Jeg er uddannet psykolog fra PI, og jeg har efterfølgende været i virksomhedspraktik på pædagogisk afdeling, så jeg kender instituttet og afdelingen godt, og jeg har altid været imponeret over- og begejstret for den ildhu og det faglige niveau, jeg har mødt. Derudover forstår jeg min problemstilling som særligt psykologisk, hvilket er en pointe, jeg gerne vil være med til at udbrede.

Vil du fortælle lidt om dig selv?
Som det fleste andre i denne corona-tid bruger jeg pt. al min fritid på at vandre by og natur tyndt. Jeg erindrer svagt en gang, hvor det også var muligt at mødes med venner, familie og kollegaer, drikke gin, gå i biografen eller til en koncert, spille musik og snakke psykologi og samfund hele natten – det ser jeg i allerhøjeste grad frem til at kunne igen.

Oops, an error occurred! Code: 20240420120159c1cb3517