Tegneserie skal kommunikere i øjenhøjde

Gratis tegneserie skal hjælpe unge med funktionelle anfald til at forstå sig selv. Mai Bjørnskov Mikkelsen fra Psykologisk Institut står bag.

Mai Bjørnskov Mikkelsen. Foto: AU Foto

Anes Anfald – en fortælling om funktionelle kramper” er en ny tegneserie, som skal hjælpe børn og unge med funktionelle anfald samt deres forældre.

”Der har simpelthen manglet information, som kommunikerer i øjenhøjde med de unge mennesker, som rammes af funktionelle anfald. Det håber jeg, at den nye tegneserie kan lave om på,” siger Mai Bjørnskov Mikkelsen, postdoc på Psykologisk Institut ved Aarhus BSS, Aarhus Universitet.

Hun har sammen med førende eksperter på området udviklet tegneserien, som er finansieret af TrygFonden og tegnet af Erik Petri, som tidligere har tegnet blandt andet ”Antboy”.

I tegneserien møder man Ane, som er en helt almindelig pige. Pludselig rammes hun af krampelignende anfald. Alle tror, hun har epilepsi, men det viser sig at være funktionelle anfald – en kropslig reaktion på overbelastning.

Omkring hvert tiende barn, som undersøges for epilepsi, viser sig at have funktionelle anfald.

Tegneserien er gratis – man skal kun betale for forsendelse.

Bestil den og læs mere hos Komiteen for Sundhedsoplysning.

Oops, an error occurred! Code: 2024032822342204862f70