Eliteforsk-rejsestipendium sender ph.d.-studerende til Australien

Katrine B. Komischke-Konnerup, ph.d.-studerende i psykologi fra Aarhus BSS, Aarhus Universitet, har modtaget EliteForsk-rejsestipendium. Det sender hende til verdens førende traume- og sorgforskere i Australien.

Katrine K. Komischke-Konnerup
Foto: Jens Hartmann / AU

EliteForsk-rejsestipendiet uddeles hvert år af Uddannelses- og Forskningsministeriet til nogle af landets dygtigste og mest talentfulde ph.d.-studerende. Denne gang til Katrine B. Komischke-Konnerup fra Psykologisk Institut på Aarhus BSS, Aarhus Universitet.

”Jeg er dybt taknemmelig for at have modtaget EliteForsk-rejsestipendium. Det er både en stor anerkendelse og motivation for mig som ung forsker. Det muliggør, at jeg kan rejse ud i verden for at samarbejde med og lære af nogle af de førende forskere i verden inden for mit forskningsfelt. Det vil uden tvivl bidrage til, at kvaliteten af min forskning når et højere internationalt niveau,” siger Katrine B. Komischke-Konnerup om at modtage stipendiet.

Katrine B. Komischke-Konnerup forsker i sorg hos ældre. Sorg er en naturlig reaktion på at miste, men den håndteres meget forskelligt fra person til person. De fleste finder måder at leve videre med sorgen på, men for nogle få bliver sorgen så altoverskyggende, at de ikke kan finde tilbage til livet.

Katrine B. Komischke-Konnerup undersøger, om kognitiv adfærdsterapi kan være en effektiv behandling for dem med forlænget sorglidelse – en ny psykiatrisk lidelse, hvis behandlingsmåder endnu ikke er afdækket. Lidelsen er forbundet med alvorlige konsekvenser, som øget selvmordsrisiko, og det er derfor yderst kritisk at have viden om, hvordan denne gruppe sørgende bedst hjælpes.

Med EliteForsk-reisestipendiet får Katrine B. Komischke-Konnerup mulighed for at tage til University of Queensland og University of New South Wales i Australien for at besøge verdens førende forskere i traume og sorg.

”Opholdet vil få stor betydning for min forskning og fremtidige karriere, da jeg her vil få mulighed for at videreudvikle de teoretiske og praksisrelevante bidrag fra mine empiriske studier. Jeg vil også lære statistiske metoder, der vil forbedre analyserne til projektet, samt forhåbentlig etablere gode, langvarige samarbejdsrelationer med nogle af verdens bedste sorgforskere,” siger hun til Uddannelses- og Forskningsministeriet, som står bag EliteForsk-rejsestipendiet.

Katrine B. Komischke-Konnerup har fokus på at styrke forbindelsen mellem forskning og praksis og samarbejder med Det Nationale Sorgcenter om sit projekt, “Cognitive-Behavioral Therapy for Complicated Grief Reactions in Old Age”.

Yderligere info

Oops, an error occurred! Code: 202404270933356745444f