Nyt forsøg vil sende parforhold til årligt tjek

Er tanken om et årligt eftersyn af parforholdet en god idé? Noget tyder på det - nyt forsøg skal vise, om det kan styrke samlivet og forebygge skilsmisser.

Nyt forsøg vil sende parforhold til årligt tjek. Foto: Colourbox

Nyt forskningsforsøg skal finde ud af, om det kan styrke parforholdet at gå til en årlig undersøgelse hos en psykolog eller par-tjek vejleder. Studier fra USA peger på i hvert fald kortsigtede positive effekter. Nu vil et nyt forsøg undersøge effekten af et dansk tilbud.

Omkring 40 procent af alle danske ægteskaber ender i skilsmisse, hvilket understreger vigtigheden af forebyggende tiltag. Spørgsmålet er så bare, i hvilken grad, det kan lade sig gøre at forebygge, og hvordan man gør det.

"Parterapi er ofte noget, folk går til som en sidste løsning, inden de går fra hinanden. Forsøget her skal finde frem til, om et årligt partjek er en god idé. Hvis effekten er positiv, kan man forestille sig at denne slags tilbud kan vinde indpas på lige fod med et årligt tjek hos tandlægen”, fortæller forsker Tea Trillingsgaard, der er initiativtager til forsøget og postdoc i udviklingspsykologi ved Aarhus Universitet.

Forløbet af forsøget
Der er tale om et randomiseret, kontrolleret forsøg, som gennemføres for fondsmidler blandt cirka 200 par i samarbejde med Center for Familieudvikling i København. Fondsmidlerne betyder, at det er gratis for parrene at deltage. Når deltagerne har udfyldt et spørgeskema, trækkes der lod, og halvdelen af deltagerne modtager et online par-tjek med skriftlig feedback, mens den anden halvdel modtager et mundtligt par-tjek med to parsamtaler ved en psykolog. Parrene vil blive fulgt over en periode på 2 år.  Og forventningerne til resultatet er høje:

”Vi forventer, at et årligt partjek i vil kunne bremse den utilfredshed, som folk i parforhold – som gennemsnit betragtet - oplever mere og mere af, som årene går. Vi forventer også, at kunne måle effekten i kraft af færre skilsmisser”, siger Tea Trillingsgaard.

Kan betale sig på flere fronter
Et forebyggende eftersyn hos tandlægen er støttet af staten, og ifølge professor i økonomi Michael Svarer fra Aarhus Universitet kan et tjek af parforholdet også vise sig at være en god investering for samfundet.

"Hvis det viser sig, at par-tjek kan styrke parforholdet og forhindre skilsmisser, kan det, set ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv, være en god idé. Der er en række afledte samfundsøkonomiske omkostninger af skilsmisser, som det muligvis kan være relevant at reducere", fortæller Michael Svarer.

Forsøget foretages i samarbejde med professor James Cordova fra Clark University.  James Cordova har lavet et pilotstudie i USA, som peger på, at denne type intervention kan have positive effekter på parforholdstilfredsheden. Derudover viser hans forskning, at tilbud om par-tjek er en meget effektiv måde at nå ud til par, og at tilbuddet appellerer både til par med høj tilfredshed, der gerne vil vedligeholde forholdet, og til par som har mange vanskeligheder eller som er usikre på forholdets fremtid.

Rekrutteringen af forsøgspersoner i Aarhus begynder i dag. Interesserede kan læse mere på Par-tjek.dk. Det endelige resultat af forsøget forventes at være klar i 2015.

Yderligere oplysninger:

Tea Trillingsgaard