Behandling af angst skal målrettes – så hjælper den!

De fleste børn med angstlidelser kan hjælpes ved hjælp af det såkaldte Cool-Kids program. Ny forskning viser, at de, der ikke har effekt af denne behandling, kan få anden hjælp og få det bedre.

Børn med angst kan hjælpes,hvis behandlingen målrettes, viser ny forskning fra Aarhus BSS. Foto: Colourbox

Børn med angst, der ikke har tilstrækkeligt udbytte af manual-baseret kognitiv adfærdsterapi, det såkaldte Cool-Kids program, kan hjælpes med ekstra terapi. Det viser ny videnskabelig undersøgelse fra Angstklinikken ved Psykologisk Institut på Aarhus BSS.

”Det er meget vigtig forskning og viser os, at vi ikke skal give op. Det er stadig meget lidt behandling, der skal til, og så kan vi give disse børn en meget bedre tilværelse – også på lang sigt”, fortæller leder af Angstklinikken Mikael Thastum fra Aarhus BSS.

Behandling skal tilpasses den enkelte
I undersøgelsen deltog 14 børn og unge, som ikke havde haft tilstrækkeligt gavn af Cool Kids behandlingen. Forældrene deltog også i behandlingen. Børnene og deres forældre fik ekstra behandling, efter at de havde deltaget i et Cool Kids forløb. Behandlingen var baseret på de samme principper som Cool Kids behandlingen, altså kognitiv adfærdsterapi. Men hvor behandlingen i Cool Kids foregik i grupper, og havde et relativt fast forløb, var den ekstra behandling med individuelle familier. Der var derfor bedre muligheder for at tilpasse behandlingen til de særlige udfordringer og vanskeligheder, som det enkelte barn og dets forældre havde.

Den overordnede konklusion af undersøgelsen er, at et ekstra behandlingstilbud kan hjælpe 65 – 75 % af de børn, der ikke har nok udbytte af Cool Kids behandlingen, af med deres angst. De gode resultater varer ved et år efter, at behandlingen er afsluttet.

Resultaterne er vigtige på flere måder. De fleste af non-responderne til Cool Kids forløbet syntes, at de havde haft meget gavn af behandlingen, men også at de havde behov for mere hjælp. Resultaterne af undersøgelsen tyder derfor på, at en såkaldt stepped-care model for behandling af børn med angstlidelser, kunne være et hensigtsmæssigt offentligt tilbud. I en stepped-care model tilbydes alle børn med angstlidelser først den relativt billige manualbaserede behandling. De, der ikke har tilstrækkelig gavn heraf, tilbydes herefter et mere intensivt individuelt behandlingsforløb.

Derudover arbejder Angstklinikken i øjeblikket med at udvikle et online-baseret behandlingstilbud til unge med angstlidelser.

Forskningsprojekterne er støttet af TrygFonden og resultaterne er netop offentliggjort i Journal of Child and Family Studies.

Læs mere om Angstklinikkens behandling.

Irene Lundkvist-Houndoumadi

Cand. psych. ph.d.-studerende Irene Lundkvist-Houndoumadi