nyhed

Godt studiemiljø - men med plads til forbedring

"Vi vil rigtig gerne vore studerende og vil arbejde videre med alle resultaterne af undersøgelsen!", siger Studieleder Helle Spindler.

Godt studiemiljø med plads til forbedring. Foto: AU Foto

• Hvad tænker du umiddelbart om resultatet for Psykologi i studiemiljøundersøgelsen?

Der er bestemt svar, hvor det ser ud som om vore studerende er tilfredse og har det godt, men samtidig også steder, hvor vi bør have særlig opmærksomhed. De områder, vi er særligt opmærksomme på, er f.eks. omkring alignment og læringsmål, som vi allerede er i gang med at bearbejde og ændre. I forbindelse med dette arbejde vil vi helt sikkert tage resultaterne fra SMU14 med i betragtning. Vi er dog samtidig lidt nysgerrige på denne del, da svarene peger lidt i begge retninger – at der både og ikke er et problem, og spørgsmålet er så, hvad dette kan skyldes? Noget vi allerede arbejder med fra 1. semester er netop at forsøge at introducere de studerende til universitet og det at være studerende, hvad er f.eks. dannelsesidealet på psykologi? Og vi tænker at frugten af dette arbejde endnu ikke slår tydeligt igennem. Det er vores udgangspunkt, at vores fag ikke kun handler om 1:1 læring. Der skal også være plads til mere generel dannelse som en del af uddannelsen – man skal ikke kun lære facts i de enkelte fag, men også lære at tænke kritisk og psykologisk. Det kan være svært at formidle til de studerende, hvad vi mener med dette, men det er noget, vi fortsat vil arbejde med, og forhåbentlig også blive bedre til.


• Hvis vi ser konkret på nogle af svarene, hvad mener du så om, at kun 24 % er enige i, at de får tilstrækkeligt feedback på deres faglige bidrag?

Det er rigtigt at vi ikke har megen feedback på de studerendes præstationer undervejs i semestret, men det undrer os, at de studerende ikke mener, der er mulighed for feedback efter eksamen. Dette tilbydes i alle fag, men naturligvis er vi nødt til at afsætte specifikke tidsrum til dette, og der er således ikke megen fleksibilitet eller mulighed ift. hvornår den enkelte studerende kan få feedback. Det skal dog også tilføjes at vi ofte oplever at feedback ikke bliver brugt, og at studerende, hvor vi kan se et behov for konstruktiv feedback, ikke dukker op, når der tilbydes tilbagemelding på deres præstationer. Præcis hvorfor kan vi jo kun gætte på, men jeg tænker, at vi i fællesskab skal arbejde henimod en kultur, hvor feedback er noget man selvfølgelig går til, uanset hvor godt eller dårligt man har klaret sig. Så kan vi fra underviserside bestræbe os på at lægge datoen fast så tidligt som muligt, så man kan nå at ændre evt. andre planer.

• Hvad siger du til, at kun 21% af  de studerende synes, de har mulighed for fysisk at møde underviserne?

Det er korrekt, at vi ligger lavt i forhold til kontakten til underviserne. Præcis hvorfor kan vi ikke sige, og det gør det også svært at finde ud af, hvordan vi skal håndtere dette, men Studienævnet vil helt sikkert tage det op og forsøge at komme med bud på, hvordan vi kan arbejde med større kontaktmuligheder i det hele taget, herunder hvordan vi kan opbygge strukturer, som kan understøtte den faglige og sociale kontakt mellem de studerende. Hvis vi skal imødekomme de studerendes behov for kontakt og støtte op om følelsen af et større fagligt fællesskab, så kan der – i lyset af at de studerende kun har ca 30 timers arbejdsuge være en idé i at skabe rammer for, at de bruger mere tid med hinanden meningsfulde faglige fællesskaber. Det tænker jeg er noget, vi skal arbejde med og udvikle i samarbejde med de studerende.


Sidst, men ikke mindst: Vi er opmærksomme på, at der er elementer, vi skal arbejde med, men det er heller ikke noget, vi kan gøre fra en dag til en anden, hvorfor vi må tænke om dette som en lang, og til tider også langsommelig proces.


Når det er sagt, så vil vi rigtig gerne vore studerende, og håber at de også gerne vil os, og hvis vi alle holder os det gode studiemiljø for øje, så kan det være del af det første skridt i den rigtige retning.

Oops, an error occurred! Code: 2024112203190165dbe434