Spædbørns indkodning af begivenheder i fokus

Trine Sonne har siden 1. februar 2012 været ansat ved forskningscenteret CON AMORE, som hører under Psykologisk Institut. I de næste fire år skal hun forske i indkodningsprocessen hos spædbørn.

Trine Sonne har siden 1. februar været ansat ved CON AMORE til at forske i spædbørns indkodning af begivenheder. Foto: Mia Balle Laursen

Hvordan indkoder spædbørn de begivenheder, de oplever? Det er hovedspørgsmålet bag de to studier Trine Sonne, ph.d.-studerende hos CON AMORE ved Psykologisk Institut, skal lave. Sideløbende med sin forskning skal hun også skrive sit speciale ved CON AMORE. Det skyldes, at hun er ansat på en 4+4 ordning, hvor hun har fire år til at forske i emnet samt skrive sit speciale.

Bliver en del af flere projekter
Trine Sonne kommer til at indgå i en lille gruppe, der ud over hende selv også består af ph.d.-studerende Jonna Jelsbak Dahl, professor Peter Krøjgaard og postdoc Osman Skjold Kingo. Peter Krøjgaard fungerer som hovedvejleder, mens Osman Skjold Kingo er medvejleder på projekterne.

- Vores gruppe skal samlet set undersøge udviklingen af børns hukommelse. Min del kommer primært til at bestå i at afdække, hvordan spædbørn indkoder de begivenheder, de har oplevet, fortæller Trine Sonne.

Den måde, hvorpå Trine Sonne vil afdække sit område er blandt andet ved brug af eye-tracking. Det er et værktøj, som kan måle, hvor børn kigger hen, imens de oplever en begivenhed. Trine Sonne håber, at det vil føre til en række resultater, der kan gøre mennesker klogere på spædbørns hukommelse.

- Jeg håber, at projektet kan bidrage til at skabe en større viden om de indkodningsprocesser, der foregår, når børn oplever noget. Det er nemlig et område, der ikke blevet forsket ret meget i, og det er derfor interessant at afdække, siger Trine Sonne.

Praktik kickstartede interessen
Trine Sonne har en bachelorgrad i psykologi, og med hendes igangværende kandidatuddannelse, der også er i psykologi, har interessen for dette felt længe været der. Men netop interessen for at forske i hukommelse kom først, da Trine Sonne for et år siden fik studiejob hos CON AMORE og senere kom i forskningspraktik samme sted.

- Jeg havde egentlig aldrig forestillet mig, at jeg skulle være ph.d.-studerende. Men praktikken ved CON AMORE gav mig blod på tanden. Jeg blev specielt glad for arbejdsgangen og det, at man både skal arbejde teoretisk og praktisk, fortæller Trine Sonne.

Når Trine Sonne ikke forsker hos CON AMORE, bruger hun meget tid på at træne i motionscenter og løbe ture ude i det fri. Derudover holder hun også meget af at gå til koncerter og at tage på rejser til udlandet.

FAKTA OM CON AMORE:
CON AMORE står for Center on Autobiographical Memory Research og er et forskningscenter under Psykologisk Institut, der forsker i selvbiografisk hukommelse. Selvbiografisk hukommelse er evnen til at huske begivenheder fra den personlige fortid og forestille sig mulige begivenheder i den personlige fremtid.

Oops, an error occurred! Code: 202404190606016d319d47