APV på Psykologisk Institut

Resultatet af medarbejdernes vurdering af det psykiske arbejdsmiljø på Aarhus Universitet ligger nu frit tilgængeligt. Få her et overblik over det videre forløb, samt hvordan du kan påvirke processen.

På au.dk/apv er det muligt at finde APV-rapporter for alle hovedområder samt administrationen. Det anbefales også at læse baggrundsrapporten, så man kan få et indtryk af tankerne og teorien bag rapportens opbygning.

Over 90 procent eller 110 medarbejdere fra Psykologisk Institut valgte i efteråret at afgive deres vurdering af det psykiske arbejdsmiljø. Dermed er instituttet en af de absolutte topscorere, når det kommer til svarprocenter. Dette og meget andet kan læses i de netop offentliggjorte resultater fra Aarhus Universitets arbejdspladsvurdering (APV), hvor ca. 83 procent af Aarhus Universitets medarbejdere deltog.

Af rapporten fremgår det bl.a., at der generelt set er stor jobtilfredshed og trivsel på Psykologisk Institut. Ifølge rapporten er der dog kun er 37 procent, der mener, at man bliver anerkendt af kollegaerne for et godt stykke arbejde, og mindre end hver tredje videnskabelige medarbejder synes, at man på arbejdspladsen er villig til at lytte til hinanden og give konstruktiv feedback. Dette er blot nogle af resultaterne fra den psykiske APV, som kan hentes ved at klikke på følgende link:

APV'en fordrer handling

I det videre arbejde vil det fortrinsvis være Psykologisk Instituts Samarbejdsudvalg (LSU), der sammen med følgegruppen og dekanen skal sikre, at der følges ordentligt op på indholdet i APV’en. Den vigtigste opgave bliver at sikre, at der udarbejdes en lokal handlingsplan på hvert institut som opfølgning på APV’en. APV´ens resultater vil derudover blive drøftet på førstkommende lærermøde, førstkommende personalemøde i TAP-gruppen og i Institutforum, hvor alle enheder ved instituttet er repræsenteret.

Har man som medarbejder lyst til at påvirke processen, skal man tage fat i sin LSU-repræsentant, som vil bringe forslag og diskussionspunkter med til møderne.

BSS’ følgegruppe, der tilsammen repræsenterer både ledelse og medarbejdere, koordinerer løbende institutternes opfølgningsarbejde og vil, hvis det er relevant, blandt andet tage initiativ til tiltag, der går på tværs af hovedområder og/eller institutter.

Der vil på Psykologisk Instituts medarbejderportal blive oprettet en underside, hvor det vil være muligt at finde tidsplaner, handleplaner og nyt fra LSU-møderne, således at man til enhver tid kan finde information om, hvordan arbejdet med APV'en forløber.

Tidsplan

Uge 9: LSU-møde

Uge 12: LSU-møder med henblik på at opstille handlingsplanerne

Uge 16: Deadline for indsendelse af handlingsplaner til APV-følgegruppen