Kampen for en dansksproget videnskabelighed er ikke tabt

Midt i en stærk internationaliseringsperiode er det tankevækkende, at Statsbiblioteket for nylig kunne oplyse, at det dansksprogede videnskabelige tidsskrift Psyke & Logos siden det blev online i sommers har haft 23.000 downloads. Det er ganske imponerende.

Redaktionen af tidsskriftet Psyke&Logos ser det som en kulturkamp at fastholde et videnskabeligt tidsskrift om psykologi på dansk. Foto: Colourbox

Professor Jan Tønnesvang, der er en af hovedredaktørerne af tidsskriftet Psyke & Logos, fortæller, at redaktionsgruppen ser det som en kulturkamp at fastholde et videnskabeligt tidsskrift om psykologi på dansk, der lever op til kriterierne for anonymt peer-review, og således er meriterende for dem, der publicerer i det.

Tidsskriftet er teori og metodepluralistisk i sin tilgang til de temanumre, som udkommer to gange årligt på nettet. De mange downloads viser, at man sandsynligvis også bliver læst, når man gør dette.

Tidsskriftet blev etableret i 1980 i et samarbejde mellem de psykologiske institutter på Aarhus og Københavns Universitet. I dag er de psykologiske institutter på Aalborg Universitet og på DPU med i samarbejdet. På den måde forsøger vi at skabe en bred Universitetsdeltagelse i at sikre den dansksprogede psykologiske videnskabeligheds overlevelse, fortæller Jan Tønnesvang:

”De mange downloads er et vink med en vognstang om at kulturkampen skal fortsætte”.

Fra Psykologisk Institut i Aarhus er lektor Klaus Bærentsen også med i redaktionen. Tidsskriftet har open access efter en karenstid på et halvt år og kan tilgås på: ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/psyke/index

Jan Tønnesvang

Professor Jan Tønnesvang