Opfordring: Deltag i internationalt samarbejde!

Dorthe Høj Jensen, ph.d. studerende fra Psykologisk Institut på Aarhus Universitet er ved at afslutte sin del af et stort internationalt samarbejde om folks opfattelser af samfundets tilstand i forskellige lande i verden. Hun vil gerne opfordre alle, der får en mulighed for det, til at deltage i internationalt samarbejde.

Ph.d. Dorthe Høj Jensen vil gerne opfordre sine kollegaer til at deltage i internationalt samarbejde. Foto: Colourbox.

Aarhus Universitet har en lang tradition for internationalt samarbejde omkring forskning og uddannelse, og det er gennem mange år erfaret, at kvaliteten af et ph.d.-forløb forbedres markant gennem et veltilrettelagt længerevarende ophold ved et udenlandsk forskningsmiljø.

Ph.d. Dorthe Høj Jensen har deltaget i et sådan internationalt samarbejde, der ligger udover hendes ph.d. projekt, og det har givet hende rigtig gode erfaringer:

”Jeg har efter mit udlandsophold ved University of Queensland, Brisbane, Australien, fået et rigtig godt samarbejde med forskere derfra. Min superviser fra UQ har efterfølgende tilbudt mig at være med i et stort internationalt projekt, en såkaldt "large scale survey", som inkluderer mellem 20-28 lande, med henblik på at undersøge fælles opfattelser af samfundets tilstand i forskellige lande i verden. Jeg samler data ind til det danske bidrag, blandt studerende på Århus Universitet, og det er utroligt spændende at være med i.”

Forskning bliver i stigende grad et globalt anliggende, og af hensyn til konkurrenceevnen for de færdiguddannede ph.d.er er det vigtigt, at alle ph.d.-uddannelser på universitetet tænker en international dimension ind i de enkelte ph.d.-studier, for eksempel gennem ophold i udenlandske forskningsmiljøer eller deltagelse i internationale projekter.

Om det internationale projekt
Selvom man har en del faktuelle oplysninger om landene rundt om i verden, f.eks. ud fra statistik omkring landets økonomiske tilstand, hvor meget folk tjener eller livskvalitet (e.g. af OECD), så er der ikke meget forskning, der undersøger, hvordan borgerne opfatter deres samfund f.eks., hvordan danskerne mener, at landets økonomiske tilstand ser ud og hvordan vores holdninger påvirker opfattelsen af landet.

Forskningsprojektet, Dorthe Høj Jensen er en del af, kigger på fælles opfattelser af samfundstilstande flere steder i verden, hvordan de relaterer sig til specifikke indikatorer såsom økonomisk præstation og ulige indkomster for lige arbejde, samt den indflydelse disse opfattelser har på holdninger om indvandringsmodstand, og social og politisk tillid.

”Vi mener, at udover den faktuelle tilstand i samfundet, er det også vigtigt, at kende de fælles opfattelser af tilstande i samfundet eller af landets problemer. Disse opfattelser er vigtige for at forstå udviklingen, såsom øget modstand mod indvandring eller fald i tilliden til regeringen/staten.”, siger Dorthe Høj Jensen om det projekt, hun nu har været en del af og bidraget til.

Ud over de data, der indsamles her i Danmark, bidrager forskere, fra omkring 20-28 andre lande til studiet. Disse lande er blevet valgt, fordi de har forskellige forhold i deres nuværende (og fortidige) økonomiske præstation, ulige løn, økonomisk stabilitet, samt de opfattelser borgere har om deres fremtid i disse lande. Faktorer, som man forventer, vil påvirke borgernes syn på samfundet. I hvert enkelt land svarer deltagerne på det samme spørgeskema.

Fakta
Aarhus Universitets mål for initiativer vedrørende internationalisering på ph.d.-området er, at

• Universitetet som helhed får en stigende andel af ph.d.-studerende med udenlandske adgangsgivende grader
  • En større andel af universitetets ph.d.-studerende gennemfører en del af deres uddannelse i et udenlandsk forskningsmiljø
  • Universitetet bliver kendt som en attraktiv partner i de mest prestigefyldte internationale udvekslingsnetværk på ph.d.-området
  • Universitetet bliver kendt for sin professionelle integration af udenlandske ph.d.-studerende.

Undersøgelsen er sendt ud til ca. 1600 studerende. Derudaf har ca. 250 personer svaret.

Projektet er økonomisk funderet via donation fra Australien. Det endelige resultat af den internationale undersøgelse bliver offentliggjort senere.

Dorthe Høj Jensen

Cand. Psych., Ph.d. stipendiat Dorthe Høj Jensen